Časté společné nákupy produktů
Počítaná tabulka:
Druhá tabulka bude obsahovat stejné hodnoty, tedy názvy všech produktů z tabulky 'Product', pouze tabulku a sloupec pro přehlednost jinak pojmenujeme.
Počítaná tabulka:
Takto vytvořené tabulky jsou nyní součástí modelu, nicméně nebudou propojeny s ostatními tabulkami pomocí relací.
Nyní se můžeme přesunout k samotnému Power BI reportu. Názvy produktů z tabulky 'Zakoupený produkt' vložíme do průřezu. Názvy produktů z tabulky 'Porovnávaný produkt' pak vložíme do řádků tabulky. Výchozí report tak může vypadat následovně.
Vybraný produkt v průřezu zatím nijak neovlivňuje produkty zobrazené ve vizuálu pod průřezem. Hodnoty v obou vizuálech pocházejí z jiných tabulek, které nejsou propojeny pomocí relací. Celá logika bude zachycena v měřítku pomocí DAX výrazu. Výpočet si rozdělíme do jednotlivých dílčích kroků pomocí proměnných. Při použití proměnných sice zabere DAX kód více řádků, nicméně benefitem je přehlednější a výrazně jednodušší výpočet.
Měřítko:
Díky názvům proměnných je DAX kód více méně samo popisný. Důležitou částí výpočtu je volba, co znamená společný nákup produktů. Ve výpočtu použitém v tomto příkladu jsou za společně nakupované produkty považovány ty produkty, které jsou na společných objednávkách, což je možné vidět v proměnné SpolecneObjednavky. Jakmile dokážeme určit počet objednávek vybraného produktu v průřezu a počet objednávek, na kterých jsou jak produkt vybraný v průřezu, tak produkt v aktuálním řádku vizuálu Tabulky, jednoduchým dělením dostaneme procentuální podíl společných nákupů. Nové měřítko si můžeme vložit do připraveného vizuálu tabulky.
Na obrázku výše můžeme vidět, že jako zakoupený produkt je v průřezu vybraný produkt s názvem "All-Purpose Bike Stand". V tabulce pod průřezem jsou zobrazené produkty, které jsou s vybraným produktem nakupované nejčastěji, včetně procentuálního podílu společných nákupů ve vztahu ke všem objednávkám vybraného produktu v průřezu. Pomocí filtru vizuálu ještě můžeme omezit počet zobrazených produktů, například na top 5 nejčastěji společně nakupovaných produktů.
Ve filtru vizuálu filtrujeme názvy produktů z tabulky 'Porovnávaný produkt'. Jako typ filtru je vybrána možnost "Top N" pro pět nejlepších výsledků podle výsledku měřítka [Společné nákupy]. Po kliknutí na tlačítko "Apply filter" je vizuál tabulka filtrován pouze na pět nejčastěji společně nakupovaných produktů s produktem vybraným v průřezu.
Na obrázku výše je v průřezu nad tabulkou vybrán produkt "HL Mountain Rear Wheel", což je náhradní díl pro horské jízdní kolo. Ve výsledné tabulce jsou vidět produkty, které jsou s tímto vybraným zadním náhradním kolem nejčastěji na společných objednávkách. Zvýrazněné produkty jsou horská kola. Pokud si někdo kupuje horské kolo, může si k horskému kolu zakoupit také jako náhradní díl náhradní zadní kolo. Pokud ovšem někdo kupuje zadní náhradní kolo, které je vybrané v průřezu, obvykle již má doma i samotné jízdní kolo, na které náhradní díl kupuje. Výše uvedený pohled na společné nákupy bychom tedy ještě mohli upravit tak, že budeme zobrazovat pouze nejčastěji společně nakupované produkty, které splňují nějakou dodatečnou podmínku. Měřítko [Společné nákupy] můžeme doplnit například o podmínku, kdy k zakoupenému produktu budeme zobrazovat pouze společně nejčastěji nakupované produkty, které jsou levnější než produkt zakoupený.
Měřítko:
Cena zakoupeného produktu, tedy produktu vybraného v průřezu, je uložena v proměnné CenaVybranyProdukt. V proměnné CenaPorovnavanyProdukt je pak uložena cena produktů v řádcích tabulky. Podmínka, že porovnávaný produkt musí být levnější než zakoupený produkt je pak přidána do prvního argumentu funkce IF() v proměnné Vysledek. Tato podmínka může být samozřejmě vytvořena jinak, například na cenu produktu v určitém rozmezí ve vztahu k zakoupenému produktu. Pokud nyní použijeme tuto novou verzi výpočtu, výsledek bude vypadat následovně.
Jak je možné vidět na obrázku výše, v zobrazené tabulce s produkty, které jsou nakupované často společně s vybraným produktem, již nejsou dvě jízdní kola, jak tomu bylo u původního výpočtu, ale zobrazené jsou pouze produkty s katalogovou cenou nižší než vybraný produkt v průřezu. Soubor s řešením si můžete stáhnout pod níže uvedeným odkazem. Některé další příklady můžete najít na stránce DAX - příklady.
Komentáře
Okomentovat